Projekty 2014-2020

Inteligentne specjalizacje w promocji lokalnego dziedzictwa

KONTEKST I CELE PROJEKTU

Lokalne Grupy Działania „Zakole” i „Vistulla” od 10 lat prowadziły intensywną promocję lokalnego dziedzictwa przy pomocy tradycyjnych metod. Jako że trzon tego dziedzictwa stanowią produkty tradycyjne, to metody promocji dotychczas stosowane przystosowane były do historycznego wizerunku produktów (drewniane stragany, jutowe stroje, „siermiężny” charakter oprawy marketingowej). Tradycyjne były też metody promocji: targi, pokazy, foldery, ulotki. Najskuteczniejszą metodą reklamy produktów pozostawała zwykle „poczta pantoflowa”.

Z czasem lokalni wytwórcy oraz osoby zajmujące się promocją dziedzictwa historycznego i przyrodniczego obszaru, zaczęli obserwować po początkowym boom’ie na „lokalność” oznaki stagnacji czy nawet spadku zainteresowania wiejską tradycją. Rodziły się w nich potrzeby „odświeżenia” wizerunku tradycyjnych produktów, opakowania ich w nowoczesny design, zastosowanie nowych technologii oraz poznania nowoczesnych metod promocji i sprzedaży. Przykładem były tu choćby muzea, których oferta składa się z historycznych pamiątek ale eksponowana jest coraz częściej w oprawie multimedialnej, stanowiącej formę atrakcyjną dla młodego pokolenia.

Stąd też grupa inicjatywna z obu LGD opracowała pomysł na projekt współpracy, stwarzający warunki do stworzenia zestawu dobrych praktyk w zakresie nowoczesnej promocji, gotowych do wykorzystania przez każdego z wytwórców regionu. Wartością dodaną projektu był aspekt wymiany doświadczeń z przedstawicielami innego kraju i innego kręgu kulturowego.

Celem projektu był wzrost rozpoznawalności i atrakcyjności obszaru działania dwóch LGD poprzez opracowanie innowacyjnych metod promocji lokalnego dziedzictwa oraz pełniejsze wykorzystanie lokalnych zasobów: przyrodniczych, kulturowych, historycznych, turystycznych (a w szczególności lokalnych produktów) oraz zasobów ludzkich i społecznych reprezentowanych przez działaczy społecznych, producentów produktów, pracowników domów kultury, właścicieli gospodarstw agro itp.

O trwałości projektu zadecydowało spisanie wszystkich doświadczeń w formie Kodeksu Dobrych Praktyk, który może być wykorzystywany przez osoby zainteresowane po zakończeniu realizacji projektu.

ZREALIZOWANE DZIAŁANIA

W projekt zaangażowanych było 5 LGD:

  • 2 Polskie: LGD “Zakole Dolnej Wisły” i “Vistula Terra-Culmensis – Rozwój przez Tradycję”
  • 2 Łotewskie: LGD "Gaujas Partnerība" i “Jūrkante“
  • 1 Chorwacka: LGD “Gorski Kotar”

oraz środowiska naukowe z uniwersytetów w 3 krajach. pobierz

Partnerzy zrealizowali następujące zadania:

  1. Wykonanie podstrony www każdego z partnerów,
  2. Wykonanie materiałów promocyjnych.
  3. Organizacja imprezy promującej cel i działania projektu ”Sobótka Folk Festival”.
  4. Wizyta studyjna na Łotwie:
  5. Wizyta studyjna w Polsce.
  6. Wizyta studyjna w Chorwacji. 
  7. Organizacja warsztatów „Design Thinking w promocji lokalnego dziedzictwa”. Design Thinking to metoda tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników.
  8. Organizacja szkolenia „Branding marki” w promocji lokalnego dziedzictwa.
  9. Opracowanie i wydruk Kodeksu Dobrych Praktyk w zakresie innowacyjnych metod promocji i waloryzacji lokalnego dziedzictwa. Kodeks został opracowany przez pracownika naukowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu w porozumieniu z pracownikami naukowymi z Uniwersytetu w Zagrzebiu oraz z Uniwersytetu w Rydze. Treść Kodeksu Dobrych Praktyk opracowana w 3 językach, jest zwieńczeniem procesu wymiany doświadczeń między partnerami projektu. pobierz

           W programie wszystkich wizyt było m.in.:

  • poznawanie dobrych praktyk w zakresie promocji produktów lokalnych
  • prezentacja modelowego lokalnego sposobu sprzedaży produktów lokalnych
  • wizyta w muzeach, miejscach atrakcji przyrodniczych i innych miejscach kultywowania lokalnego dziedzictwa
  • przeprowadzenie warsztatów do Kodeksu Dobrych Praktyk z udziałem osób zajmujących się lokalnym dziedzictwem
  • organizacja konferencji tematycznych

OSIĄGNIĘTE REZULTATY I WNIOSKI

Nowym wyzwaniem w projekcie była zmiana sposobu myślenia o promocji lokalnego dziedzictwa. To już nie jutowa suknia i strzecha, ulotka i poczta pantoflowa a wpłynięcie z promocją w obszar portali internetowych, influencerów, aplikacji mobilnych, ambient marketingu czy marketingu behawioralnego. To już nie opowiadanie klientom o lokalnym dziedzictwie a grywalizacja klientów, geocashing, questing czy wsie tematyczne. Cały projekt miał aspekt edukacyjny.

Pokonanym wyzwaniem było przekonanie Pani Grażynki, 60 letniej właścicielki gospodarstwa agroturystycznego do stworzenia gier questingowych, założenia profilu na FB czy robienia relacji Live w czasie rzeczywistym. Pokonanym wyzwaniem było przekonanie Pana Władka, że w dzisiejszych czasach nie wystarczy ogólna ulotka o serach ale potrzebna jest profilowanie poszczególnych targetów odbiorów i krojenie ofert na miarę, potrzebny jest „design thinkig“ czyli wczucie się w rolę odbiorcy. A nade wszystko, że współpraca z sąsiednim gospodarstwem agroturystycznym przyniesie więcej korzyści niż konkurowanie z nim.

Projekt jest laureatem konkursu na projekty współpracy realizowanego w 2020 r. przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Warszawie. Wszystkie zgłoszone do konkursu projekty zostały przedstawione w publikacji „Razem, lepiej, ciekawiej. Trzydzieści dwie opowieści o wspólnocie”. 


Beneficjent

Lokalna Grupa Działania “Zakole Dolnej Wisły”

Ul. Chełmińska 7b, 86-253 Kijewo Królewskie

Tel: 508 059 053

WWW: http://www.zakolewisly.pl/projekt-wspolpracy-smart

E-mail: k.nowacki@zakolewisly.pl


Program operacyjny

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020

Priorytet PROW:

VI. Wspieranie włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich

Działanie PROW:

M19-Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS)


Termin i miejsce realizacji

Termin realizacji projektu: 04.2019 - 06.2020

Zasięg międzynarodowy - Polska , Chorwacja , Łotwa

Koszt projektu

Całkowity koszt projektu: 299.405,00

w tym środki z UE: 190.511,38

z budżetu państwa: 108.893,62

z budżetu samorządów: 0,00

środki prywatne: 0,00

inne: 0,00