Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW - www.ksow.pl

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

I Ogólnopolski Zlot Zagród Edukacyjnych – relacja

11.12.2013

Sieć zagród edukacyjnych to sieć wspierająca gospodarstwa prowadzące działalność edukacyjną adresowaną do dzieci i młodzieży, umożliwiająca wymianę doświadczeń oraz wzajemne wsparcie poprzez analizę indywidualnych praktyk. Właśnie taka idea przyświecała organizacji I Ogólnopolskiego Zlotu Zagród Edukacyjnych, który odbył się 28 i 29 listopada 2013 r. w Łodzi.

Konferencja zrealizowana została przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie i Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach, w ramach Planu działania SC KSOW. Skierowana była w szczególności do członków Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych oraz doradców rolniczych, koordynujących funkcjonowanie zagród edukacyjnych z całej Polski. W konferencji, która odbyła się w Hotelu Campanile przy Alei Piłsudskiego w Łodzi, wzięło udział 120 osób.

I Ogólnopolski Zlot Zagród Edukacyjnych, to część szerszego programu edukacyjnego, jaki realizowany jest przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie. Zmierza on do systematycznego rozwoju Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych w Polsce. Celem zrealizowanej Konferencji była przede wszystkim wymiana doświadczeń środowiska, które na co dzień działa na rzecz rozwoju sieci oraz podjęcie tematyki, która ma znaczenia dla rozwoju oraz dobrego funkcjonowania gospodarstw edukacyjnych w Polsce.

Tematem przewodnim konferencji, poza zasadami funkcjonowania sieci oraz przykładami działalności sieci w ciągu ostatniego roku, była metodyka prowadzenia zajęć w zagrodzie edukacyjnej. Wśród zagadnień poruszanych w trakcie konferencji szczególne zwrócono uwagę na ideę i praktykę pedagogiki zabawy.

Czym jest pedagogika zabawy, jakim fenomenalnym rodzajem aktywności i jednocześnie środkiem przekazu jest zabawa, mówiła Małgorzata Dzieciuchowicz. Przybliżyła wielorakie znaczenie zabaw dla rozwoju dziecka oraz ogromną ich rolę w budowaniu relacji społecznych. Przykłady zabaw oraz korzyści jakie mogą płynąć ze stosowania na zajęciach metod obejmujących zakres pedagogiki zabawy, zaprezentowane zostały podczas zajęć warsztatowych, które uzupełniły wiedze przekazaną w trakcie wykładu. Uczestnicy poznali sposoby prowadzenia zabaw z dziećmi oraz nawiązania współpracy a także przykłady zabaw ćwiczących współpracę, refleks i spostrzegawczość, sprawność manualną, zwinność czy też zaufanie do grupy.

Warsztaty przeprowadzone zostały w trzech zbieżnych tematycznie grupach przez Małgorzatę Dzieciuchowicz, Renatę Walczak oraz Renatę Jagodzińską.

Żywe zainteresowanie wzbudził także kolejny wykład Małgorzaty Dzieciuchowicz: „Jak radzić sobie z trudnym zachowaniem dzieci i młodzieży”. Wielu słuchaczy obrazowało przedstawiane przez wykładowcę kwestie, własnymi doświadczeniami, z jakimi zetknęli się podczas pracy w swoich zagrodach edukacyjnych. Niezwykle przydatne okazały się przykłady właściwego reagowania na trudne zachowania dzieci, szczególnie przejawy agresji werbalnej lub fizycznej wobec kolegów i nauczyciela oraz sposoby zwrócenia i utrzymania uwagi dzieci na prezentowanych treściach. 

Uzupełnieniem wykładów oraz warsztatów merytorycznych, był wyjazd studyjny do „Żywego Skansenu – Centrum Folkloru Polskiego” w Nagawkach, gm. Dmosin, powiat brzeziński.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość poznania sposobów prowadzenia zajęć edukacyjnych w warunkach skansenu. W obiekcie, który przeznaczony jest do całorocznego zwiedzania, prowadzi się zajęcia z garncarstwa, tkactwa, podstaw kowalstwa, a także zgłębia się tradycję wypieku chleba. Skansen w Nagawkach to miejsce, w którym tradycja łączy się z nowoczesnością. Odrestaurowane, wybudowane od podstaw lub też przeniesione z okolicznych miejscowości budynki, obrazują największe skarby architektury ludowej, spełniając jednocześnie funkcje zaplecza do prowadzenia zajęć z zakresu kultury materialnej wsi.

I Ogólnopolski Zlot Zagród Edukacyjnych zakończył się dyskusją na temat potrzeb i zagadnień, które warto omawiać i z których szkolenia byłyby potrzebne właścicielom gospodarstw edukacyjnych.

Sieć powstała w 2011 roku, i z roku na rok zrzesza coraz więcej członków. Obecnie członkami jest już ponad 100 czynnie funkcjonujących zagród. Zarówno koordynator sieci – Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, jak również wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego, prowadzą działania zmierzające do ciągłego wspierania organizacyjnego oraz podnoszenia kwalifikacji osób prowadzących zagrody edukacyjne.  

Autor: Edyta Kijak, Łódzki ośrodek Doradztwa Rolniczego z s. w Bratoszewicach


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009