Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW - www.ksow.pl

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Rynek owoców i warzyw

„5 porcji warzyw, owoców lub soków” zakończone

10.12.2014

Pod koniec września bieżącego roku  zakończyła się kolejna edycja kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku realizowana od 2011 r. przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Kampania finansowana była ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Celem kampanii było przede wszystkim zwiększenie popytu na świeże i przetworzone warzywa, owoce oraz soki oraz propagowanie właściwego stylu życia, z uwzględnieniem przede wszystkim prawidłowej zbilansowanej diety, bogatej w warzywa i owoce oraz informacją, że jedną porcję można zastąpić szklanką soku (200 ml). Przekaz społeczny programu koncentrował się na zmianie zachowania poprzez informowanie (edukowanie), że warzywa, owoce oraz soki są ważnym elementem diety, jak również na informowaniu o konieczności ich spożywania 5 razy dziennie, również w pracy, przedszkolu i szkole.

Program skierowany był przede wszystkim do matek (w wieku 25-45 lat), ale również do dzieci (w wieku 3-10 lat) oraz mediów (dziennikarzy) i nauczycieli (grupa pomocnicza). Największym wyzwaniem dla programu było spowodowanie, żeby konsumenci zaczęli przekładać posiadaną ogólną wiedzę o wzbogacaniu diety w warzywa, owoce i soki na konkretne działania.

Zdaniem organizatorów kampanii obserwowany jest systematyczny wzrost świadomości społeczeństwa na temat prawidłowego odżywiania. Przeprowadzone badania pokazują pozytywny trend wskazujący na powiększenie się o 9% grupy osób, które wiedzą, że należy spożywać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia. Badanie wykazało również, że ulubionym owocem Polaków jest jabłko, które wskazane zostało przez prawie 70% respondentów. Warzywa i owoce są również wartościowe w formie różnych przetworów. Wśród nich najpopularniejsze to oczywiście soki, które lubi i spożywa aż 83% ankietowanych konsumentów.

W ramach programu został zrealizowany zestaw następujących działań informacyjno-promocyjnych:

  1. Reklama w TV (emisję spotów obejrzało w sumie 35,7 mln osób -100% populacji Polski),
  2. Reklama w prasie – głównie tytuły skierowane do kobiet,
  3. Reklama w internecie, w tym: banery, czy artykuły sponsorowane,
  4. Strona internetowa programu www.5porcji.pl - porady ekspertów, przepisy i ciekawe artykuły, czy gry i zabawy,
  5. Public relations (konferencje prasowe, spotkania z dziennikarzami, współpraca z ekspertami oraz celebrytami)
  6. BTL (działania edukacyjne w przedszkolach, specjalnie opracowane materiały, w Polsce wzięło udział ponad 3000 przedszkoli).

Wyniki badania poziomu świadomości przeprowadzone w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” wykazały wzrost wiedzy matek na temat spożywania 5 porcji warzyw, owoców lub soku, przy czym jedna porcja to średniej wielkości owoc, warzywo lub kilka mniejszych sztuk. Zdecydowanie udało się utrwalić w ich świadomości fakt, że codziennie należy spożywać przynajmniej 5 porcji warzywno-owocowych, z czego jedną z nich można zastąpić sokiem (tj. szklanką o pojemności 200 ml). Jak wskazują wyniki badań, 33% matek uważa, że warzywa i owoce powinno spożywać się 5 razy dziennie. Blisko 1/3 badanych potwierdza, że zjada 5 porcji owoców i warzyw każdego dnia, a prawie 40% - deklaruje, że ich dzieci jedzą codziennie odpowiednią ilość porcji warzyw i owoców.

Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” został zdecydowanie pozytywnie przyjęty na polskim rynku. Miejmy nadzieję, że wiedza na temat zalet i właściwości odżywczych warzyw, owoców oraz soków, jak również konieczności ich spożywania 5 razy dziennie, w konsekwencji przełoży się na wzrost konsumpcji i większą świadomość konsumentów. Zakończony program stworzył wiele możliwości poznania walorów nie tylko smakowych promowanych produktów, sposobów ich zastosowania w życiu codziennym i kuchni, a także pozwolił na wpisanie w świadomość grup docelowych kampanii informacji, o tym jak duże korzyści i wartości niesie za sobą spożywanie warzyw, owoców i soków 5 razy dziennie. Zwiększenie w codziennej diecie udziału owoców, warzyw i soków pozwoli na zmianę nawyków i upodobań żywieniowych dzieci, a co za tym idzie wytworzenie potrzeby spożywania produktów lekkostrawnych i bogatych w składniki odżywcze również w dorosłym życiu.

Warto jednak wziąć pod uwagę, fakt, iż zmiana niewłaściwych przyzwyczajeń żywieniowych jest procesem długotrwałym i aby osiągnąć pożądany i trwały efekt wzrostu konsumpcji warzyw, owoców i ich przetworów, w tym soków, należy nadal kontynuować akcje edukacyjne  w naszym kraju,  szczególnie wśród młodych konsumentów.

 

Dagmara Długokęcka – FAMMU/FAPA


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009