Gęsina nie tylko na św. Marcina - Promocja przyzagrodowego chowu, przetwórstwa oraz walorów żywieniowych gęsiny podczas targów i imprez plenerowych

 

Fundacja Hodowców Polskiej Białej Gęsi w partnerstwie ze Lokalną Grupą Działania Czarnoziem na Soli, Kujawsko-Pomorskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Centrum Kultury i Sportu "Ziemowit" w Kruszwicy realizuje projekt pn. Gęsina nie tylko na św. Marcina - Promocja przyzagrodowego chowu, przetwórstwa oraz walorów żywieniowych gęsiny podczas targów i imprez plenerowych.

Projekt skierowany jest do minimum 149 500 osób z terenów całej Polski, a w szczególności z terenów województwa: pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego.

Poprzez udział w targach i imprezach planuje się dotrzeć do:

  • rolników i mieszkańców obszarów wiejskich, którzy ze względu na ograniczone możliwości rozwoju zawodowego na terenach wiejskich zagrożone są wykluczeniem społecznym i ubóstwem, chcących się zaktywizować poprzez rozpoczęcie działalności w zakresie przyzagrodowego chowu gęsi i sprzedaży produktów z gęsiny,
  • potencjalnych konsumentów, których należy uświadomić w zakresie walorów zdrowotnych, jakie posiadają produkty z gęsiny,
  • przetwórców, osób prowadzących gospodarstwa agroturystyczne, restauratorów, właścicieli punktów gastronomicznych, które można by zainteresować włączeniem do swojej oferty sprzedaż produktów z gęsiny.

Efektem realizacji operacji osiągniętym bezpośrednio po zakończeniu projektu będzie udział łącznie w 12 targach, w tym 6 w 2020r. i 6 w 2021r. oraz podniesienie poziomu wiedzy u minimum 5000 osób z zakresu przyzagrodowego chowu gęsi, przetwórstwa i sprzedaży gęsiny w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz budowania współpracy.

Wiedza przekazana podczas targów i eventów, stanie się podstawą do promocji i rozbudowy rynku przetwórstwa lokalnego, skracania łańcucha dostaw żywności od producenta do konsumenta, jak również tworzenia zapotrzebowania na żywność zdrową, ze znanego źródła.

Spodziewanymi efektami długofalowymi niniejszej operacji są:

  • zwiększenie ilości podmiotów działających w ramach RHD,
  • zawiązywanie się współpracy pomiędzy podmiotami działającymi na rynku przetwórstwa lokalnego,
  • zwiększenie popytu na żywność produkowaną lokalnie (zwłaszcza wyroby z gęsiny).

W dłuższej perspektywie czasu osiągnięcie powyższych efektów może spowodować wzrost dochodowości gospodarstw rolnych, zmniejszenie bezrobocia na terenach wiejskich i zmniejszenie odpływu ludzi w wieku produkcyjnym ze wsi do miast.


Projekt realizowany w ramach priorytetu 6: Promowanie włączenia społecznego, zmniejszania ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich