Projekty 2014-2020
„BIZnet” – nauka przedsiębiorczości z wykorzystaniem internetowej gry ekonomicznej
KONTEKST I CELE PROJEKTU
Impulsem do zrealizowania projektu był niedostateczny poziom wiedzy z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii wśród młodzieży szkół podstawowych.
W obliczu zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej na świecie, istotne jest wprowadzanie kształcenia ekonomicznego od najmłodszych lat. Kluczowe znaczenie ma wyposażenie młodzieży w wiedzę, która pozwoli im zrozumieć zjawiska społeczno-ekonomiczne oraz praktyczne umiejętności, dzięki którym łatwiejsze dla nich będzie wejście i funkcjonowanie na rynku pracy – czy to w roli zatrudnionych, czy też przedsiębiorców. Dodatkowo poprzez prace w zespołach młodzież miała możliwość rozwinięcia kompetencji liderskich, nauki współpracy i podejmowania decyzji w oparciu o kompromisy.
Do realizacji projektu została wybrana atrakcyjna dla młodzieży forma nauki przedsiębiorczości, czyli gra ekonomiczna. Narzędzie cyfrowe, jakim są symulacje biznesowe to bardzo dobry materiał dydaktyczny. Nie przekazuje on czysto teoretycznej wiedzy, a praktyczne podejście do nauki zarządzania i biznesu. Edukacja młodego pokolenia i wyposażenie go w kompetencje menadżerskie i przedsiębiorcze jest kluczowa dla gospodarki.
Założeniem projektu było przekazanie uczniom wiedzy o przedsiębiorczości w sposób, który będzie dla nich nie tylko formą nauki, ale także zabawy. Jednocześnie projekt miał być dla młodych ludzi szansą na zdobycie wiedzy, jak planować dane przedsięwzięcie, kierować nim i osiągać zamierzone cele. Dzięki projektowi uczniowie mogą nie tylko nauczyć się zarządzania własną firmą, ale przede wszystkim zdobyć informacje, jak wykorzystywać szanse poprzez określone myślenie i działanie.
Celem projektu było zwiększenie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości wśród młodzieży obszaru LGD, poprzez organizację konkursu z prowadzenia wirtualnego przedsiębiorstwa na platformie internetowej.
Aby zrealizować ten cel udało się znaleźć atrakcyjną dla młodych ludzi formę przekazywania wiedzy. Udało się zaangażować do projektu aż 300 uczniów z 15 szkół. Nauczyli się oni korzystać z symulacji oraz otrzymali dostęp do 18 branż w ramach których mogą zakładać własne firmy i próbować swoich sił m.in. w prowadzenia restauracji lub salonu fryzjerskiego.
ZREALIZOWANE DZIAŁANIA
- Pierwszym krokiem realizacji projektu była rekrutacja szkół. We wrześniu 2021 roku do wszystkich szkół podstawowych z terenu LGD zostały wysłane zaproszenia do udziału w projekcie, przedstawiające jego założenia i zaplanowane działania. Do projektu zgłosiło się 16 szkół, z których 15 zostało zakwalifikowanych do projektu (decydowała kolejność zgłoszeń).
- Każda ze szkół otrzymała roczną licencję, nie tylko niezbędną do udziału w projekcie, ale dzięki której może prowadzić zajęcia przedsiębiorczości przy użyciu gry symulacyjnej, nie tylko dla zgłoszonych do projektu uczniów, ale również dla pozostałych podopiecznych swojej szkoły, w 18 branżach oferowanych przez dostawcę symulacji.
- Kolejnym krokiem było szkolenie dla nauczycieli, którzy zostali opiekunami swoich drużyn podczas trwania projektu. Każdy nauczyciel otrzymał tytuł Certyfikowanego Trenera Branżowych Symulacji Biznesowych i dzięki zdobytej wiedzy z obsługi platformy online i posiadanej przez szkoły licencji może samodzielnie wykorzystywać tą metodę edukacji w procesie kształcenia uczniów.
- Szkoły zakwalifikowane do projektu przeprowadziły rekrutację wśród swoich uczniów. Do projektu zgłoszonych zostało 300 uczniów z klas VII i VIII. Każdy zgłoszony uczeń wziął udział w jednym warsztacie, które odbywały się od 22-26 listopada 2021 r. Warsztaty odbyły się online i zostały poprowadzone przez wykwalifikowanych trenerów firmy REVAS.
- Podczas warsztatów uczniowie przyswajali podstawową wiedzę nt. podstawowych zagadnień z zakresu przedsiębiorczości wykorzystując je w konkretnych sytuacjach, wcielając się w rolę właściciela firmy. W ramach symulacji uczniowie musieli m.in. tworzyć stanowiska pracy, zatrudniać pracowników, ustalać wysokość wynagrodzeń, kupować sprzęt niezbędny do prowadzenia firmy, musieli inwestować w reklamę tradycyjną oraz internetową, a także ustalać ceny oferowanych produktów. Wszystko odbywało się w bezpiecznym wirtualnym środowisku.
- Wszyscy uczniowie uczestniczący w warsztatach mieli możliwość przystąpienia do konkursu, w którym 2-3 osobowe zespoły rywalizowały między sobą o jak najlepsze wyniki swoich firm.
- Po każdej rundzie uczniowie otrzymywali informację zwrotną pokazującą skutki podjętych decyzji w formie karty wyników, która pokazywała ranking wirtualnych firm. Na karcie wyników przedstawione są różne aspekty działalności przedsiębiorstwa – wynik finansowy, zadowolenie klientów i pracowników, rozwój i zadłużenie.
Wyniki ostatniej rundy przedstawione zostaly na konferencji podsumowującej, która miała miejsce 25 stycznia 2022 r. (było to jedyne wydarzenie w projekcie zrealizowane w formie stacjonarnej).
Podczas konferencji przedstawiciel firmy dostarczającej symulacje omówił założenia projektu, przebieg konkursu oraz wyjaśnił, co miało wpływ na ostateczne miejsce danego zespołu na liście rankingowej. Przedstawił także możliwości korzystania z licencji na symulacje biznesowe po zakończeniu projektu.
Najlepsi uczniowie otrzymali nagrody w postaci bonów podarunkowych. Nagrodzeni zostali także najlepsi nauczyciele oraz szkoły, z których wyłonione zostały zwycięskie drużyny.
OSIĄGNIĘTE REZULTATY I WNIOSKI
Wykorzystane w projekcie symulacje biznesowe to niewątpliwie innowacyjne narzędzie nauczanie przedsiębiorczości w szkołach podstawowych. Szkoły zyskały nową, atrakcyjną metodę nauczanie ekonomii i biznesu, którą moga wykorzystać min. podczas doradztwa zawodowego.
W realizacji projektu istotna była współpraca lokalnej grupy działania, szkół z terenu LGD oraz firmy dostarczającej symulacje biznesowe. Dzięki niej projekt osiągnął duży sukces i dał szansę na długofalową współpracę.
Beneficjent
Stowarzyszenie “Razem na wyżyny”
Ul. Cicha 72, 42-233 Mykanów
Tel: 724 043 108
E-mail: biuro@razemnawyzyny.pl
Program operacyjny
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020
Priorytet PROW:
VI. Wspieranie włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich
Działanie PROW:
M19-Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS)
Termin i miejsce realizacji
Termin realizacji projektu: 09.2021 - 01.2022
Zasięg lokalny -Koszt projektu
Całkowity koszt projektu: 55.084,59
w tym środki z UE: 49.989,26
z budżetu państwa: 0,00
z budżetu samorządów: 0,00
środki prywatne: 5.095,33
inne: 0,00