Biblioteka
POLECANE PUBLIKACJE
Tradycyjny wyrób sera. Praktyczny przewodnik dla każdego
Drogi Czytelniku,
oddaję Ci do rąk książkę, która może być początkiem przygody z tradycyjnym wytwarzaniem sera. Sztuka serowarska w niej zawarta jest legendarnym rzemiosłem, które towarzyszy ludzkości od jej zarania. Jest też częścią kultury kulinarnej i cywilizacyjnej. Serowarstwo może być pożytecznym zajęciem hobbystycznym, może też być kreatywnym sposobem na życie. Niech ta książka dobrze Ci służy, niech przyniesie Ci wiele radości i satysfakcji, ale przede wszystkim życzę Ci wytworzenia wspaniałych, tradycyjnych serów.
Wyjątkowe miejsca. Wyjątkowi ludzie. Wyjątkowe smaki. Książka kucharska kół gospodyń wiejskich z województwa mazowieckiego
Książka kucharska z przepisami kół gospodyń wiejskich z Mazowsza, będąca zwieńczeniem konkursu „Wyjątkowe miejsca, wyjątkowi ludzie” (edycje z lat 2019-2020) organizowanego przez Biuro Regionalne Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Razem, lepiej, ciekawiej. Trzydzieści dwie opowieści o wspólnocie
Przedstawiamy Państwu 32 opowieści o niezwykłych przedsięwzięciach, w których uczestniczyły tysiące ludzi w setkach miejscowości w Polsce i w innych krajach. Lokalne wspólnoty zaskakiwały w nich pomysłowością, energią, poświęceniem, pracowitością i gotowością do poświęceń – po to, by świat, w którym żyją, był ciekawszy, bardziej przyjazny, piękniejszy i dawał im szansę na lepszą przyszłość.
Czytając każdą z tych historii zrozumiecie, że wszystko, co dzieje się teraz, jest częścią większej opowieści, w której my, ludzie, uczestniczymy już od bardzo dawna. To opowieść o wspólnocie, współpracy, pomocy i braterstwie
„Razem, lepiej, ciekawiej. Trzydzieści dwie opowieści o wspólnocie” to tytuł publikacji podsumowującej „Konkurs na projekty współpracy”, w ramach LEADER, który został zorganizowany przez Jednostkę Centralną KSOW.
W broszurze zgromadzono projekty współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej zgłoszone przez lokalne grupy działania z Polski w trzech kategoriach tematycznych: kapitał społeczny, dziedzictwo lokalne, rozwój lokalny oraz turystyka.
Publikacja, opracowana przez Roberta Siewiorka, miała na celu, poza pokazaniem, jakie pożytki płyną z realizacji projektów, również uświadomienie odbiorcy, że to, co w ramach przedsięwzięcia udało się zrobić, jest głęboko zakorzenione w naszej historii, kulturze, świadomości.
Potrzeba wspólnoty, bliskości i spotkania jest bowiem podstawową potrzebą człowieka i towarzyszy mu od zawsze.
Agroturystyka na nowo. Raport top line
Raport top line z badania podyktowanego potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy.
W dokumencie zawarto kluczowe wnioski wynikające z procesu badawczego, które jednocześnie mogą stanowić użyteczne wskazówki dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych, m.in.:
- Polska agroturystyka stoi u progu poważnego wyzwania definicyjnego, zwłaszcza
w obliczu coraz luźniejszego związku z rolnictwem oraz wsią rozumianą w sposób tradycyjny; - Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem, które może mieć dwojakie konsekwencje dla polskiej agroturystyki – z jednej strony ma potencjał, by wygenerować dużo większe zainteresowanie wypoczynkiem na wsi, z drugiej zaś implikuje dużą niepewność związaną z prowadzeniem działalności jako takiej;
- Współcześni polscy konsumenci mają wobec pobytów w agroturystyce określone oczekiwania. Ci, którzy planują pobyt w 2021 roku wskazuj na bardzo konkretne elementy, które ich zdaniem cechują obiekty, które warto wybrać na miejsce urlopu – całą ich listę rozwijamy w raporcie głównym;
- Wraz z przyspieszającym światem, zmieniają się także sposoby komunikacji. Gospodarze powinni inwestować w więcej niż jedną ścieżkę informacyjną, aby mieć szansę skutecznego docierania do klientów ze swoją ofertą;
- Oferta polskiej agroturystyki zmienia się, dywersyfikuje. Sam nocleg to za mało zarówno dla gości, jak i z punktu widzenia ekonomicznego gospodarzy. Na to wszystko nakłada się także potrzeba samookreślania się gospodarstw – ustalenia konkretnej oferty, pod sprecyzowanych klientów.
Agroturystyka na nowo. Raport końcowy
Raport końcowy z badania podyktowanego potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy.
W dokumencie zawarto kluczowe wnioski wynikające z procesu badawczego, które jednocześnie mogą stanowić użyteczne wskazówki dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych, m.in.:
- Polska agroturystyka stoi u progu poważnego wyzwania definicyjnego, zwłaszcza
w obliczu coraz luźniejszego związku z rolnictwem oraz wsią rozumianą w sposób tradycyjny; - Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem, które może mieć dwojakie konsekwencje dla polskiej agroturystyki – z jednej strony ma potencjał, by wygenerować dużo większe zainteresowanie wypoczynkiem na wsi, z drugiej zaś implikuje dużą niepewność związaną z prowadzeniem działalności jako takiej;
- Współcześni polscy konsumenci mają wobec pobytów w agroturystyce określone oczekiwania. Ci, którzy planują pobyt w 2021 roku wskazuj na bardzo konkretne elementy, które ich zdaniem cechują obiekty, które warto wybrać na miejsce urlopu – całą ich listę rozwijamy w raporcie głównym;
- Wraz z przyspieszającym światem, zmieniają się także sposoby komunikacji. Gospodarze powinni inwestować w więcej niż jedną ścieżkę informacyjną, aby mieć szansę skutecznego docierania do klientów ze swoją ofertą;
- Oferta polskiej agroturystyki zmienia się, dywersyfikuje. Sam nocleg to za mało zarówno dla gości, jak i z punktu widzenia ekonomicznego gospodarzy. Na to wszystko nakłada się także potrzeba samookreślania się gospodarstw – ustalenia konkretnej oferty, pod sprecyzowanych klientów.
Funkcjonowanie krótkich łańcuchów dostaw żywności w okresie zagrożenia epidemicznego
Opracowanie, w którym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu na podstawie badań przeprowadzonych wspólnie z ekspertami ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, zebrało informacje dotyczące możliwości prowadzenia produkcji żywności w małej skali i jej sprzedaży bezpośrednio z gospodarstwa oraz wymagań dotyczących dostosowania produkcji i kanałów dystrybucji żywności do oczekiwań i zmian w postawach i zachowaniach konsumentów spowodowanych nowymi warunkami funkcjonowania w okresie pandemii COVID-19. Swoimi doświadczeniami z funkcjonowania w tym trudnym okresie podzielili się również producenci działający w krótkich łańcuchach dostaw.
Dobre praktyki mające wpływ na rozwój obszarów wiejskich - przykłady operacji zrealizowanych w ramach planu operacyjnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w 2019
Przedstawiamy Państwu drugą publikację, wydaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zawierającą przykłady projektów zrealizowanych w ramach planu operacyjnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich. Tym razem są to przykłady projektów zrealizowanych w 2019 roku.
Zaprezentowane przykłady projektów mogą stać się inspiracją do dalszej pracy na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, jak również inspiracją do podejmowania działań we własnych gospodarstwach rolnych i lokalnych społecznościach.
Good practices affecting the rural development - examples of operations implemented under the operational plan of the National Rural Network in 2019
Oszacowanie potencjału rynku sprzedaży bezpośredniej na przykładzie wybranych gmin umiejscowionych w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, małopolskim i podlaskim
Badanie zostało wykonane w ramach projektu pt. „Kampania Medialna Wiedz i Mądrze Jedz 2020, czyli jak zwiększyć oddziaływanie Krótkich Łańcuchów dostaw Żywności na rozwój zrównoważony obszarów wiejskich by wdrożyć Europejski Zielony Ład w Polsce”, zrealizowanego przez partnera KSOW Iso-Tech sp. z o.o. w partnerstwie z Polską Fundacją Innowacji oraz Małopolską Izbą Rolniczą.
Głównym celem badania było oszacowanie liczby gospodarstw rolnych, które aktualnie prowadzą sprzedaż bezpośrednią oraz liczby gospodarstw zainteresowanych podjęciem tego typu działalności, w celu określenia potencjału rynku lokalnego.
Celami szczegółowymi były:
- Analiza dostępnych baz danych o gospodarstwach rolnych (zarówno statystycznych jak i branżowych), oraz ocena ich przydatności do stworzenia zorientowanej terytorialnie, bazy danych o gospodarstwach rolnych funkcjonujących (bądź mających taki potencjał) w systemach sprzedaży bezpośredniej
- Wypracowanie uniwersalnej metodyki (modelu) badań lokalnego rynku sprzedaży bezpośredniej, możliwej do zastosowania w różnych regionach kraju, która umożliwi badania porównawcze w skali regionalnej i krajowej
- Identyfikacja największych barier dla produkcji (produktów nieprzetworzonych
i przetworzonych) pod kątem wykorzystania możliwości „sprzedaży bezpośredniej”
w wybranych gminach i w badanych województwach.
Więcej informacji o projekcie - zobacz
Między zagrodą a boiskiem. Studium aktywności wiejskich klubów sportowych
Publikacja autorstwa dr Konrada Burdyki (pracownika Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN) traktująca o działalności jednej z najliczniejszych na polskiej wsi kategorii organizacji pozarządowych – klubach sportowych. Książka, wydana w ramach operacji KSOW, stanowi efekt kilku lat prac badawczych – autor zastosował w nich problemowe podejście (inspirowane dorobkiem wybitnego polskiej socjologa Józefa Chałasińskiego) oraz jakościowe, mikrodeskrypcyjne metody badawcze.
Publikacja opisuje i wyjaśnia mechanizmy, które pozwalają klubom sportowym działającym na wsi efektywnie funkcjonować. Weryfikacji uległa postawiona przez autora hipoteza wyjściowa: trwanie i skuteczne działanie wiejskich organizacji o profilu sportowym możliwe jest dzięki wykorzystaniu indywidualnego kapitału społecznego partycypujących w nich osób – działaczy, piłkarzy, kibiców.