Biblioteka

Krzysztof Jaworski, 2020

Tradycyjny wyrób sera. Praktyczny przewodnik dla każdego

Drogi Czytelniku,
oddaję Ci do rąk książkę, która może być początkiem przygody z tradycyjnym wytwarzaniem sera.  Sztuka serowarska w niej zawarta jest legendarnym rzemiosłem, które towarzyszy ludzkości od jej  zarania. Jest też częścią kultury kulinarnej i cywilizacyjnej. Serowarstwo może być pożytecznym zajęciem hobbystycznym, może też być kreatywnym sposobem na życie. Niech ta książka dobrze Ci służy, niech przyniesie Ci wiele radości i satysfakcji, ale przede wszystkim życzę Ci wytworzenia wspaniałych, tradycyjnych serów.

Pod red. Agata Dudek, Piotr Marzec, Marcin Rzońca, Igor Starczak, 2020

Wyjątkowe miejsca. Wyjątkowi ludzie. Wyjątkowe smaki. Książka kucharska kół gospodyń wiejskich z województwa mazowieckiego

Książka kucharska z przepisami kół gospodyń wiejskich z Mazowsza, będąca zwieńczeniem konkursu „Wyjątkowe miejsca, wyjątkowi ludzie” (edycje z lat 2019-2020) organizowanego przez Biuro Regionalne Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich  w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.

Robert Siewiorek, 2021

Razem, lepiej, ciekawiej. Trzydzieści dwie opowieści o wspólnocie

Przedstawiamy Państwu 32 opowieści o niezwykłych przedsięwzięciach, w których uczestniczyły tysiące ludzi w setkach miejscowości w Polsce i w innych krajach. Lokalne wspólnoty zaskakiwały w nich pomysłowością, energią, poświęceniem, pracowitością i gotowością do poświęceń – po to, by świat, w którym żyją, był ciekawszy, bardziej przyjazny, piękniejszy i dawał im szansę na lepszą przyszłość.

Czytając każdą z tych historii zrozumiecie, że wszystko, co dzieje się teraz, jest częścią większej opowieści, w której my, ludzie, uczestniczymy już od bardzo dawna. To opowieść o wspólnocie, współpracy, pomocy i braterstwie 

„Razem, lepiej, ciekawiej. Trzydzieści dwie opowieści o wspólnocie” to tytuł publikacji podsumowującej „Konkurs na projekty współpracy”, w ramach LEADER, który został zorganizowany przez Jednostkę Centralną KSOW.

W broszurze zgromadzono projekty współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej zgłoszone przez lokalne grupy działania z Polski w trzech kategoriach tematycznych: kapitał społeczny, dziedzictwo lokalne, rozwój lokalny oraz turystyka.

Publikacja, opracowana przez Roberta Siewiorka, miała na celu, poza pokazaniem, jakie pożytki płyną z realizacji projektów, również uświadomienie odbiorcy, że to, co w ramach przedsięwzięcia udało się zrobić, jest głęboko zakorzenione w naszej historii, kulturze, świadomości.

Potrzeba wspólnoty, bliskości i spotkania jest bowiem podstawową potrzebą człowieka i towarzyszy mu od zawsze.

ROZWIŃ ZWIŃ
Za treść odpowiada Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Warszawie, 2020

Agroturystyka na nowo. Raport top line

Raport top line z badania podyktowanego potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy.

W dokumencie zawarto kluczowe wnioski wynikające z procesu badawczego, które jednocześnie mogą stanowić użyteczne wskazówki dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych, m.in.:

  • Polska agroturystyka stoi u progu poważnego wyzwania definicyjnego, zwłaszcza
    w obliczu coraz luźniejszego związku z rolnictwem oraz wsią rozumianą w sposób tradycyjny;
  • Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem, które może mieć dwojakie konsekwencje dla polskiej agroturystyki – z jednej strony ma potencjał, by wygenerować dużo większe zainteresowanie wypoczynkiem na wsi, z drugiej zaś implikuje dużą niepewność związaną z prowadzeniem działalności jako takiej;
  • Współcześni polscy konsumenci mają wobec pobytów w agroturystyce określone oczekiwania. Ci, którzy planują pobyt w 2021 roku wskazuj na bardzo konkretne elementy, które ich zdaniem cechują obiekty, które warto wybrać na miejsce urlopu – całą ich listę rozwijamy w raporcie głównym;
  • Wraz z przyspieszającym światem, zmieniają się także sposoby komunikacji. Gospodarze powinni inwestować w więcej niż jedną ścieżkę informacyjną, aby mieć szansę skutecznego docierania do klientów ze swoją ofertą;
  • Oferta polskiej agroturystyki zmienia się, dywersyfikuje. Sam nocleg to za mało zarówno dla gości, jak i z punktu widzenia ekonomicznego gospodarzy. Na to wszystko nakłada się także potrzeba samookreślania się gospodarstw – ustalenia konkretnej oferty, pod sprecyzowanych klientów.
ROZWIŃ ZWIŃ
Za treść odpowiada Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Warszawie, 2020

Agroturystyka na nowo. Raport końcowy

Raport końcowy z badania podyktowanego potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy.

W dokumencie zawarto kluczowe wnioski wynikające z procesu badawczego, które jednocześnie mogą stanowić użyteczne wskazówki dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych, m.in.:

  • Polska agroturystyka stoi u progu poważnego wyzwania definicyjnego, zwłaszcza
    w obliczu coraz luźniejszego związku z rolnictwem oraz wsią rozumianą w sposób tradycyjny;
  • Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem, które może mieć dwojakie konsekwencje dla polskiej agroturystyki – z jednej strony ma potencjał, by wygenerować dużo większe zainteresowanie wypoczynkiem na wsi, z drugiej zaś implikuje dużą niepewność związaną z prowadzeniem działalności jako takiej;
  • Współcześni polscy konsumenci mają wobec pobytów w agroturystyce określone oczekiwania. Ci, którzy planują pobyt w 2021 roku wskazuj na bardzo konkretne elementy, które ich zdaniem cechują obiekty, które warto wybrać na miejsce urlopu – całą ich listę rozwijamy w raporcie głównym;
  • Wraz z przyspieszającym światem, zmieniają się także sposoby komunikacji. Gospodarze powinni inwestować w więcej niż jedną ścieżkę informacyjną, aby mieć szansę skutecznego docierania do klientów ze swoją ofertą;
  • Oferta polskiej agroturystyki zmienia się, dywersyfikuje. Sam nocleg to za mało zarówno dla gości, jak i z punktu widzenia ekonomicznego gospodarzy. Na to wszystko nakłada się także potrzeba samookreślania się gospodarstw – ustalenia konkretnej oferty, pod sprecyzowanych klientów.
ROZWIŃ ZWIŃ
CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE ODDZIAŁ W RADOMIU, 2020

Funkcjonowanie krótkich łańcuchów dostaw żywności w okresie zagrożenia epidemicznego

Opracowanie, w którym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu na podstawie badań przeprowadzonych wspólnie z ekspertami ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, zebrało informacje dotyczące możliwości prowadzenia produkcji żywności w małej skali i jej sprzedaży bezpośrednio z gospodarstwa oraz wymagań dotyczących dostosowania produkcji i kanałów dystrybucji żywności do oczekiwań i zmian w postawach i zachowaniach konsumentów spowodowanych nowymi warunkami funkcjonowania w okresie pandemii COVID-19. Swoimi doświadczeniami z funkcjonowania w tym trudnym okresie podzielili się  również producenci działający w krótkich łańcuchach dostaw. 

ROZWIŃ ZWIŃ
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, 2020

Dobre praktyki mające wpływ na rozwój obszarów wiejskich - przykłady operacji zrealizowanych w ramach planu operacyjnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w 2019

Przedstawiamy Państwu drugą publikację, wydaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zawierającą przykłady projektów zrealizowanych w ramach planu operacyjnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich. Tym razem są to przykłady projektów zrealizowanych w 2019 roku.

Zaprezentowane przykłady projektów mogą stać się inspiracją do dalszej pracy na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, jak również inspiracją do podejmowania działań we własnych gospodarstwach rolnych i lokalnych społecznościach.

Ministry of Agriculture and Rural Development, 2020

Good practices affecting the rural development - examples of operations implemented under the operational plan of the National Rural Network in 2019

Zespół pod kierownictwem Prof. dr hab. Mariana Kachniarza, 2020

Oszacowanie potencjału rynku sprzedaży bezpośredniej na przykładzie wybranych gmin umiejscowionych w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, małopolskim i podlaskim

Badanie zostało wykonane w ramach projektu pt. „Kampania Medialna Wiedz i Mądrze Jedz 2020, czyli jak zwiększyć oddziaływanie Krótkich Łańcuchów dostaw Żywności na rozwój zrównoważony obszarów wiejskich by wdrożyć Europejski Zielony Ład w Polsce”, zrealizowanego przez partnera KSOW Iso-Tech sp. z o.o. w partnerstwie z Polską Fundacją Innowacji oraz Małopolską Izbą Rolniczą.

Głównym celem badania było oszacowanie liczby gospodarstw rolnych, które aktualnie prowadzą sprzedaż bezpośrednią oraz liczby gospodarstw zainteresowanych podjęciem tego typu działalności, w celu określenia potencjału rynku lokalnego.

Celami szczegółowymi były:

  1. Analiza dostępnych baz danych o gospodarstwach rolnych (zarówno statystycznych jak i branżowych), oraz ocena ich przydatności do stworzenia zorientowanej terytorialnie, bazy danych o gospodarstwach rolnych funkcjonujących (bądź mających taki potencjał) w systemach sprzedaży bezpośredniej 
  2. Wypracowanie uniwersalnej metodyki (modelu) badań lokalnego rynku sprzedaży bezpośredniej, możliwej do zastosowania w różnych regionach kraju, która umożliwi badania porównawcze w skali regionalnej i krajowej
  3. Identyfikacja największych barier dla produkcji (produktów nieprzetworzonych
    i przetworzonych) pod kątem wykorzystania możliwości „sprzedaży bezpośredniej”
    w wybranych gminach i w badanych województwach.

Więcej informacji o projekcie - zobacz

ROZWIŃ ZWIŃ
dr Konrad Burdyka, 2019

Między zagrodą a boiskiem. Studium aktywności wiejskich klubów sportowych

Publikacja autorstwa dr Konrada Burdyki (pracownika Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN) traktująca o działalności jednej z najliczniejszych na polskiej wsi kategorii organizacji pozarządowych – klubach sportowych. Książka, wydana w ramach operacji KSOW, stanowi efekt kilku lat prac badawczych – autor zastosował w nich problemowe podejście (inspirowane dorobkiem wybitnego polskiej socjologa Józefa Chałasińskiego) oraz jakościowe, mikrodeskrypcyjne metody badawcze.

Publikacja opisuje i wyjaśnia mechanizmy, które pozwalają klubom sportowym działającym na wsi efektywnie funkcjonować. Weryfikacji uległa postawiona przez autora hipoteza wyjściowa: trwanie i skuteczne działanie wiejskich organizacji o profilu sportowym możliwe jest dzięki wykorzystaniu indywidualnego kapitału społecznego partycypujących w nich osób – działaczy, piłkarzy, kibiców.

ROZWIŃ ZWIŃ
Wyświetlanie rezultatów od 91 do 100 z 264