Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich (KSOW) jest jednym z podmiotów wspierających rozwój obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020 (finansowanego z Europejskiego Fundusz Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich). W ramach swoich zadań (wspieranie efektywnego i dynamicznego rozwoju obszarów wiejskich poprzez wymianę informacji i rozpowszechnienie dobrych praktyk).
KSOW zaprojektował i zlecił badanie podyktowane potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi. Celem projektu było także uzyskanie informacji odnośnie potrzeb i oczekiwań osób (najczęściej pochodzących z miast), które korzystają, bądź chcą skorzystać z usług gospodarstw agroturystycznych lub podmiotów świadczących tego typu usługi.
Badanie zostało przeprowadzone przez ABM Agencję Badań Marketingowych Sp. z o. o.
w okresie wrzesień – grudzień 2020. W ramach projektu wyznaczono cztery kolejne etapy badawcze:
1. Zogniskowane wywiady grupowe (FGI) z klientami gospodarstw agroturystycznych
- badanie jakościowe
- 3 miasta: Kielce, Poznań, Warszawa
- 18 klientów
- Osoby, które odwiedziły agroturystykę nie dalej niż 2 lata temu
2. Pogłębione wywiady indywidualne (IDI) z właścicielami gospodarstw agroturystycznych
- badanie jakościowe
- wizyty w 4 gospodarstwach
3. Ankietę internetową (CAWI) skierowaną do konsumentów (badanie ilościowe)
- Badanie ilościowe
- Próba: N=800
- Próba o charakterze reprezentatywnym (wg danych GUS zmienne kontrolne: płeć, wiek, miejsce zamieszkania)
4. Panel ekspercki
- Warsztat z ekspertami branży agroturystycznej na bazie wniosków zebranych
w etapach 1-3
W wyniku przeprowadzonego badania, powstał raport opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy. W dokumencie zawarto kluczowe wnioski wynikające z procesu badawczego, które jednocześnie mogą stanowić użyteczne wskazówki dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych, m.in.:
- Polska agroturystyka stoi u progu poważnego wyzwania definicyjnego, zwłaszcza
w obliczu coraz luźniejszego związku z rolnictwem oraz wsią rozumianą w sposób tradycyjny; - Pandemia koronawirusa jest wydarzeniem, które może mieć dwojakie konsekwencje dla polskiej agroturystyki – z jednej strony ma potencjał, by wygenerować dużo większe zainteresowanie wypoczynkiem na wsi, z drugiej zaś implikuje dużą niepewność związaną z prowadzeniem działalności jako takiej;
- Współcześni polscy konsumenci mają wobec pobytów w agroturystyce określone oczekiwania. Ci, którzy planują pobyt w 2021 roku wskazuj na bardzo konkretne elementy, które ich zdaniem cechują obiekty, które warto wybrać na miejsce urlopu – całą ich listę rozwijamy w raporcie głównym;
- Wraz z przyspieszającym światem, zmieniają się także sposoby komunikacji. Gospodarze powinni inwestować w więcej niż jedną ścieżkę informacyjną, aby mieć szansę skutecznego docierania do klientów ze swoją ofertą;
- Oferta polskiej agroturystyki zmienia się, dywersyfikuje. Sam nocleg to za mało zarówno dla gości, jak i z punktu widzenia ekonomicznego gospodarzy. Na to wszystko nakłada się także potrzeba samookreślania się gospodarstw – ustalenia konkretnej oferty, pod sprecyzowanych klientów.
Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu „Agroturystyka na nowo”, który powstał z potrzeby zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich, opowiadający o polskiej agroturystyce zarówno z perspektywy gości, jak i gospodarzy.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę lub szukasz inspiracji - zajrzyj do biblioteki KSOW