Dobre smaki na wsi
Partner KSOW: Polska Organizacja Turystyczna.
Czas trwania projektu: 01.06.2021–30.09.2021
Budżet projektu: 222 876,00 zł
Odbiorcy projektu:
- właściciele 15 inicjatyw funkcjonujących na terenach związanych z pięcioma szlakami kulinarnymi: Podlaski Szlak Kulinarny, Szlak Kulinarny Kaliskie Smaki, Szlak Kulinarny Podkarpackie Smaki, Szlak Kulinarny Świętokrzyska Kuźnia Smaków, Szlakiem Kaszubskiej Żurawiny;
- mieszkańcy obszarów wiejskich poszukujący źródła dochodu pozarolniczego, planujący założenie lub rozwój istniejącego biznesu, opartego na potencjale kulinarnym i kulturowym obszarów wiejskich;
- turyści zainteresowani wypoczynkiem na wsi i turystyką kulinarną.
Działania i efekty projektu:
Głównym założeniem projektu „Dobre smaki na wsi” była promocja turystyki kulinarnej, która uwzględnia tradycje regionalne opierające się o małe, rodzinne biznesy produkujące żywność lub prowadzące restauracje. W efekcie działań, wpłynęła na poprawę wizerunku polskich obszarów wiejskich, wspierając narrację o nich jako o miejscach atrakcyjnych do prowadzenia biznesu gastronomicznego, wytwarzania żywności, oraz do wypoczynku z dobrą kuchnią / produktami kulinarnymi w tle.
W ramach projektu pięciu blogerów odwiedziło i stworzyło relacje z 15 miejsc na w obszarze pięciu szlaków turystyczno-kulinarnych:
• Podlaski Szlak Kulinarny;
• Szlak kulinarny „Kaliskie Smaki”;
• Szlak kulinarny „Podkarpackie Smaki”;
• Szlak kulinarny „Świętokrzyska Kuźnia Smaków”;
• Szlakiem Kaszubskiej Żurawiny.
W publikacjach zachęcano do turystyki kulinarnej na obszarach wiejskich z uwzględnieniem regionalnych tradycji, a pośrednio kuchni regionalnej i tradycyjnej.
Publikacje te zostały opublikowane przez influencerów na ich kanałach informacyjnych (blogi lub profile w mediach społecznościowych) oraz w mediach należących do Polskiej Organizacji Turystycznej (strona polska.travel, media społecznościowe).
Do projektu zaproszono podmioty mogące stanowić wzór dla osób rozważających założenie podobnego biznesu na wsi — atrakcyjne dla turystów pod względem miejsca i oferty agroturystyki, restauracje, miejsca produkcji ekologicznej żywności.
Filmy promujące miejsca odwiedzone przez blogerów, dostępne są na kanale YouTube Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.
Priorytet 6 PROW: Wspieranie włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
Cele KSOW
Cel 1: Zwiększenie udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Działanie 13 KSOW: Promocja zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
Projekt realizowany w ramach priorytetu 6: Promowanie włączenia społecznego, zmniejszania ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich