Przyzagrodowy chów gęsi sposobem na rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich

Partner KSOW: Fundacja Hodowców Polskiej Białej Gęsi, Lokalna Grupa Działania Czarnoziem na Soli, Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie, Telewizja Polska S.A. Oddział Terenowy w Bydgoszczy

Czas trwania projektu: 20.01.2020-31.10.2021

Budżet projektu: 399 794,96 zł

Odbiorcy projektu:

  • niepracujący mieszkańcy obszarów wiejskich, w tym osoby do 35 roku życia (minimum 50% uczestników), mieszkający na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, pomorskiego i wielkopolskiego;
  • niezatrudnieni mieszkańcy obszarów wiejskich oraz ogół społeczeństwa — w tym osoby zainteresowane prowadzeniem przyzagrodowego chowu gęsi, przetwórstwem i sprzedażą w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz budowaniem współpracy, jak również osoby zainteresowane pozyskiwaniem produktów żywnościowych wysokiej jakości, ze znanego, lokalnego źródła;

Działania i efekty projektu:

  • przygotowanie i przeprowadzenie 26 szkoleń w których wzięło udział 824 mieszkańców wsi i małych miast z województw: kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, pomorskiego i wielkopolskiego (507 uczestników (61,53%) stanowiły osoby poniżej 35-tego roku życia);
  • produkcja sześciu audycji i sześciu felietonów telewizyjnych Gęsi klucz do biznesu (113 emisje audycji, 120 emisji felietonów w czterech województwach: kujawsko-pomorskim, mazowieckim, pomorskim i wielkopolskim. Filmy przedstawiały kluczowe informacje dotyczące możliwości prowadzenia różnych rodzajów działalności w oparciu o przyzagrodowy chów gęsi, w tym: chowu gęsi na mięso, w celu pozyskiwania puchu i pierza oraz wykorzystania chowu jako elementu produktu turystycznego. Audycje promowały również mięso gęsie jako produkt markowy o wysokiej jakości, silnie wpisany w tradycję kulinarną Polski.  Zasięg emisji audycji i felietonów wyniósł 9,5 mln widzów, w tym 7,1 mln mieszkańców wsi i małych miast;
  • produkcja 1600 szt. broszur rozdanych uczestnikom szkoleń („Gęsi biznes – przewodnik dla młodych przedsiębiorców”, „Chów gęsi w systemie przyzagrodowym”).

Priorytet 6 PROW: Wspieranie włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich

Cele KSOW

Cel 5: Aktywizacja mieszkańców wsi na rzecz podejmowania inicjatyw w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, w tym kreowania miejsc pracy na terenach wiejskich

Działanie 11: Aktywizacja mieszkańców wsi na rzecz podejmowania inicjatyw służących włączeniu społecznemu, w szczególności osób starszych, młodzieży, niepełnosprawnych, mniejszości narodowych i innych osób wykluczonych społecznie


Projekt realizowany w ramach priorytetu 6: Promowanie włączenia społecznego, zmniejszania ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich