I Międzyregionalny Pokaz Alpak
Partner KSOW: Polski Związek Hodowców Alpak w partnerstwie z
Budżet projektu: 45 701,25 zł (w tym wkład własny 7 600,00 zł)
Czas trwania projektu: 01.07.2018 – 31.10.2018
Odbiorcy projektu:
- mieszkańcy obszarów wiejskich szukający możliwości rozwoju swoich gospodarstw, jak również pozostałe osoby zainteresowane tym kierunkiem produkcji
- hodowcy alpak z terenu województw wielkopolskiego, mazowieckiego, pomorskiego oraz podlaskiego, którzy są zainteresowani poszerzeniem wiedzy na temat chowu i hodowli alpak
Działania i efekty projektu:
W dniach 7-9.09.2018 roku odbył się „I Międzyregionalny Pokaz Alpak” zorganizowany w ramach XXXI Barzkowickich Targów Rolnych. Przygotowany został namiot pokazowy z alpakami oraz stoisko informacyjne, gdzie eksperci z zakresu hodowli alpak udzielali informacji na temat polityki rozwoju obszarów wiejskich i wsparcia finansowego w zakresie chowu i hodowli alpak. Również hodowcy biorący udział w pokazie zwierząt dostępni byli przy boksach ze zwierzętami i odpowiadali na pytania zwiedzających. Dodatkową atrakcją pokazu był wybór najlepszych sztuk alpak przy udziale zagranicznego eksperta Pani Mary-JoSmith. Sędzia oceniła alpaki pod względem pokrój, stanu uzębienia, jak również walorów runa. Zwierzęta oceniane były w boksach, co umożliwiało również zapoznanie szerszej publiczności z zasadami oceny alpak, ważnymi m.in. podczas zakupu zwierząt. Wiedza ta jest bardzo istotna podczas wyboru kierunku produkcji w danym gospodarstwie, mając na uwadze rozpoczęcie chowu/hodowli lub poprawę rentowności i opłacalności danej produkcji. Dodatkowo w dniach 08.09.2018 i 09.09.2018 r. przeprowadzona została prezentacja alpak na ogólnodostępnym ringu targów. Podczas prezentacji ponownie omówione zostały zasady prowadzenia oceny alpak.
W efekcie realizacji projektu hodowcy, którzy zajmują się już hodowlą alpak, mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę z zakresu oceny użytkowości zwierząt, jak i innych możliwości wykorzystania tych zwierząt w swoim gospodarstwie. Mieszkańcy obszarów wiejskich, rolnicy i przedsiębiorcy zapoznali się z tajnikami chowu i hodowli, aspektem ekonomicznym i jak możliwością współfinansowania inwestycji polegającej na założeniu hodowli. Wszyscy uczestnicy zaznajomieni zostali z możliwości wykorzystania tych zwierząt w turystyce wiejskiej czy alternatywnego wykorzystania zwierząt np.
w alpakoterapii.
Priorytet 2 PROW: Zwiększanie rentowności gospodarstw i konkurencyjności wszystkich rodzajów rolnictwa we wszystkich regionach oraz promowanie innowacyjnych technologii w gospodarstwach i zrównoważonej gospodarki leśnej
Cele KSOW
Cel 3: Informowanie społeczeństwa i potencjalnych beneficjentów o polityce rozwoju obszarów wiejskich i wsparciu finansowym
Działanie 10 KSOW: Organizacja i udział w targach, wystawach tematycznych na rzecz prezentacji osiągnięć
i promocji polskiej wsi w kraju i za granicą