„Pomysł na wieś” - Sieć Najciekawszych Wsi elementem zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich
Partner KSOW: Polska Sieci Odnowy i Rozwoju Wsi
Czas trwania projektu: 1.03.2018 - 31 10. 2018
Budżet projektu: 57 105,70 zł (w tym wkład własny 21 538 zł)
Odbiorcy projektu:
- 48 osób przedstawicieli miejscowości objętych Strategią Sieci Najciekawszych Wsi – SNW
w tym: wiejscy liderzy, sołtysi, członkowie organizacji wiejskich, a także przedstawiciele lokalnych społeczności i samorządów zaangażowani w proces powstawania SNW.
Działania i efekty projektu:
- Szkolenia dla liderów społeczności wiejskich zaangażowanych w proces tworzenia Sieci Najciekawszych Wsi. W ramach dwudniowego szkolenia uczestnikom:
- zaprezentowano procedury uzyskania Certyfikatu Uczestnika SNW;
- opisano Księgi Standardów Marki wraz z zasadami jej stosowania;
- opracowano wstępne komunikaty i opowieści wsi;
- zinterpretowano dziedzictwa, czyli tworzenie narracji wokół lokalnych zasobów dziedzictwa;
- zaprezentowano temat rozwoju obszarów wiejskich, Odnowy Wsi i projektów realizowanych ze środków PROW (gmina Gogolin – partner projektu);
- doprecyzowano oferty podstawowej wsi;
- wybrano miejsca i wydarzenia realizujące tematykę opowieści wsi;
- omówiono Formularza Oferty Wsi dla poszczególnych miejscowości;
- zorganizowano warsztat kreatywny - jak wykorzystać lokalne zasoby dziedzictwa - tematyka, formy prezentacji, działania warsztatowe lub ekspozycyjne;
- Konsultacje telefoniczne i on-line, w zakresie tematu SNW, które przygotowały uczestników operacji do wypracowania spójnych i jednolitych ofert miejscowości.
- Folder promocyjno-informacyjny opisujący 23 miejscowości objęte strategią Sieci Najciekawszych Wsi wypracowany podczas szkoleń dla liderów ww. miejscowości. Folder dostępny jest w bibliotece KSOW.
- Przygotowanie i uruchomienie promocyjno-informacyjnego serwisu internetowego Sieci Najciekawszych Wsi
Dzięki realizacji operacji osiągnięto następujące efekty:
- 48 osób zwiększyło swój udział we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich
- podniesiono wiedzę 48 osób na temat zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich
- podniesiono wiedzę 48 osób na temat procedury uzyskania Certyfikatu Uczestnika SNW
- wykonano Księgę Standardów Marki SNW wraz z identyfikacją wizualną (1) oraz opracowano Formularz Standardów Marki (1 wzór) zawierające zestawienie standardów marki i powiązane z nimi projekty graficzne, obejmujące elementy służące komunikowaniu i promocji marki
- podniesiono wiedzę 48 osób na temat stosowania Księgi Standardów Marki wraz identyfikacją wizualną
- doprecyzowano 23 opowieści (komunikaty) wsi do wdrożenia
- 23 wsie wzięły udział w doradztwie (konsultacjach telefonicznych i on-line świadczonych przez ekspertów) na rzecz wdrożenia standardów marki oraz prawidłowego zestawienia Formularza Standardów Marki
- omówiono i wstępnie wypełniono Formularz Oferty Wsi z przedstawicielami 23 miejscowości
- 23 miejscowości wybrały elementy dziedzictwa wsi do zaprezentowania
w ramach oferty podstawowej (według kryterium zgodności z opowieścią)
Priorytet 1 PROW: Wspieranie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich
Cele KSOW
Cel 1: Zwiększenie udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich
Działanie 13 KSOW: Promocja zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich