Marka lokalna szansą rozwoju obszarów wiejskich
Partner KSOW: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Krasnystaw Plus w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania Krajna Złotowska, Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania Między Wisłą a Kampinosem oraz wraz z Lokalną Grupą Działania Partnerstwo Ducha Gór
Czas trwania projektu: 01.06.2019 – 31.10.2019
Budżet projektu: 76 463,00 zł (w tym wkład własny 3 479,00 zł)
Odbiorcy projektu:
- uczestnicy wytypowani przez lokalną grupę działania Krasnystaw Plus – członkowie i tej grupy, lokalni przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów gminnych, lider lokalny, rolnicy, członkowie stowarzyszeń pozarządowych (z województwa lubelskiego);
- uczestnicy wytypowani przez lokalną grupę działania Krajna Złotowska – członkowie i pracownicy tej grupy, koła gospodyń wiejskich, gminne biblioteki publiczne i ośrodki kultury, przedstawiciele lokalnego samorządu, przedsiębiorcy, pracownicy muzeum, pracownicy KOWR (z województwa wielkopolskiego);
- uczestnicy wytypowani przez LGD Między Wisłą a Kampinosem - członkowie tej grupy oraz członkowie Fundacji Misja Kampinos (z województwa mazowieckiego);
- uczestnicy wytypowani przez lokalną grupę działania Partnerstwo Ducha Gór – członkowie i pracownicy tej grupy (z województwa dolnośląskiego).
Działania i efekty projektu:
- dwie wizyty studyjne na obszarze lokalnej grupy działania Partnerstwo Ducha Gór oraz na obszarze lokalnej grupy działania Między Wisłą a Kampinosem, które pozwoliły uczestnikom na wymianę i porównanie doświadczeń związanych z tworzeniem warunków do współpracy trójsektorowej w oparciu o wykorzystywanie zasobów kulturowych, historycznych, przyrodniczych i wytwarzanych produktów lokalnych, stanowiących bazę do tworzenia marki lokalnej. Spotkania dały także możliwość sieciowania zróżnicowanych marek lokalnych – zestawione zostały przedsięwzięcia miękkie w ramach karkonoskiej marki lokalnej - Skarby Ducha Gór wraz z inwestycjami twardymi w ramach marki lokalnej Misja Kampinos.
Jakie miejsca zostały odwiedzone i jakie przedsięwzięcia poznali uczestnicy wizyt studyjnych?
Interesariusze karkonoskiej marki lokalnej - Skarby Ducha Gór w czasie wizyty studyjnej na obszarze lokalnej grupy działania Partnerstwo Ducha Gór poznali:
- usługi turystyczne piekarnia Piernikowy.pl;
- przedsiębiorstwo wielobranżowe DORADO usługi turystyczne Wiejskie Delicje – sklep z wyrobami tradycyjnymi i regionalnymi, Łomnica;
- gospodarstwo rolne Wiktor Zimmer produkty i wyroby lokalne - mięso wołowe, karpie, jajka od kur wolno wybiegowych, Łomnica;
- karkonoskie smaki i produkty oraz wyroby lokalne i przetwory owocowe – konfitury, soki, rogaliki orzechowe dystrybuowane w Łomnickiej Hali Mlecznej i Wiejskie Delicje – sklep z wyrobami tradycyjnymi i regionalnymi, Łomnica;
- gospodarstwo Kozia Łąka Produkty i wyroby lokalne sery łomnickie Z Koziej Łąki, Łomnica;
- produkty i wyroby lokalne Pierniczki Trzcińskie; piernikarnia ,,Słodka Chata” w Trzcińsku;
- Abditus Sp. z o.o. produkty i wyroby lokalne - likier karkonoski dystrybuowane w Łomnickiej Hali Mlecznej i Wiejskie Delicje – sklep z wyrobami tradycyjnymi i regionalnymi;
- pasieka michałowicka pod Śnieżnymi Kotłami - produkty i wyroby lokalne - miód karkonoski leśny, dystrybuowane w Galerii Produktu Lokalnego ,,Skarbiec Ducha Gór” w Karpaczu;
- produkty i wyroby lokalne - limitowane kartki pocztowe z grafikami i akwarelami o tematyce Karkonosze dystrybuowane w Galerii Produktu Lokalnego ,,Skarbiec Ducha Gór” w Karpaczu;
- manufaktura Drewniany Piotrula - produkty i wyroby lokalne - użytkowe i ozdobne wyroby ze starego drewna z ręcznie kutymi elementami metalowymi, z wstawkami ceramicznymi ręcznie malowanymi motywami kulturowymi Krainy Ducha Gór, dystrybuowane w Galerii Produktu Lokalnego ,,Skarbiec Ducha Gór” w Karpaczu;
- produkty turystyczne miasta Karpacz, interaktywne muzeum w Karpaczu ,,Tajemnice Karkonoskie”.
W trakcie wizyty studyjnej na terenie lokalnej grupy działania Między Wisłą a Kampinosem interesariusze marki lokalnej Misja Kampinos poznali:
- Kampinoski Park Narodowy - Centrum Edukacji Kampinoskiego Parku Narodowego, Izabelin;
- Muzeum - Miejsce Pamięci Palmiry, gmina Czosnów;
- Centrum Misji Afrykańskich, Bożęcin Duży, gmina Leszno;
- Multicentrum Misja Kampinos - centrum promocji gminnych zasobów kultury i miejsce dostępu do zasobów kultury dla mieszkańców gminy Błonie oraz powiatu warszawskiego zachodniego poprzez udostępnienie nowej przestrzeni kulturalnej, uatrakcyjnienie i rozwój oferty kulturalnej w zakresie działalności edukacyjnej, kulturalnej, scenicznej i wystawienniczej oraz zwiększenie potencjału turystycznego gminy Błonie;
- park rozrywki Julinek, gmina Leszno;
- strzelnica U27, Ołtarzew, gmina Ożarów Mazowiecki;
- MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel, gmina Ożarów Mazowiecki;
- Centrum Kultury Izabelin, gmina Izabelin;
- Karczma Zaborów, gmina Leszno.
Przykłady sieciowania marki lokalnej na obszarze wizytowanych partnerów uczestnicy odebrali jako wzorcowe wykorzystanie lokalnych zasobów do osiągnięcia sukcesu w biznesie i promocji obszarów wiejskich.
Priorytet 6 PROW: Wspieranie włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich
Cele KSOW
Cel 5: Aktywizacja mieszkańców wsi na rzecz podejmowania inicjatyw w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, w tym kreowania miejsc pracy na terenach wiejskich
Działanie 4 KSOW: Szkolenia i działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla lokalnych grup działania (LGD), w tym zapewnianie pomocy technicznej w zakresie współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej